Dziekanat 690 911 780

A- A A+

Kontrast Aa Aa Aa

Publikacja jest sfinansowana przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach projektu realizowanego przez Wyższą Szkołę Kadr Menedżerskich pn.:

Prowadzenie badań psychologicznych dotyczących problemów występujących u dzieci i młodzieży wśród mieszkańców subregionu konińskiego i Wielkopolski


Problemy psychiczne u dzieci i młodzieży to jedno z największych wyzwań współczesnych społeczeństw, zwłaszcza w regionach przechodzących dynamiczne przemiany gospodarcze i społeczne. W subregionie konińskim i Wielkopolsce, gdzie transformacja energetyczna, zamknięcie kopalń węgla brunatnego oraz skutki pandemii COVID-19 intensyfikują stres, lęk i dysfunkcje rodzinne, badania tych zjawisk zyskują kluczowe znaczenie. Niniejsze specjalne wydanie Zeszytów Naukowych zbiera publikacje z konferencji naukowej podsumowującej projekt badawczy „Prowadzenie badań psychologicznych dotyczących problemów występujących u dzieci i młodzieży wśród mieszkańców subregionu konińskiego i Wielkopolski”. Konferencja, zorganizowana przez Wyższą Szkołę Kadr Menedżerskich w Koninie, wieńczy wieloletnie wysiłki w zakresie diagnozy, interwencji i rozpowszechniania wiedzy z psychologii rozwojowej i klinicznej.

Projekt, realizowany w latach 2023–2025 pod patronatem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, skupiał się na kompleksowym badaniu problemów psychicznych wśród dzieci i młodzieży w tym regionie, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego. Cele obejmowały empiryczne badania, identyfikację zagrożeń oraz upowszechnianie wyników dla wsparcia systemów edukacyjnych i opiekuńczych. Zakres koncentrował się na pięciu obszarach: infoholizmie (uzależnieniu od mediów cyfrowych), agresji, depresji i tendencjach samobójczych, stresie oraz problemach wychowawczych i dysfunkcjach rodzinnych. Metodologia łączyła podejścia ilościowe i jakościowe: ankiety (CAWI, CATI, CAPI) na próbie ponad 3000 respondentów, w tym dzieciach, młodzieży, rodzicach, nauczycielach i pedagogach, oraz analizy jakościowe z użyciem specjalistycznego sprzętu w dedykowanej pracowni. Grupa docelowa obejmowała mieszkańców subregionu konińskiego (z akcentem na transformację gospodarczą powodującą bezrobocie i niestabilność rodzin) oraz Wielkopolskę, gdzie pandemia pogłębiła izolację społeczną i zaburzenia koncentracji. Projekt zawierał też interwencje praktyczne, jak 300 godzin konsultacji psychologicznych i studia podyplomowe dla 40 uczestników, integrując badania z profilaktyką i terapią.

Publikacje integrują doświadczenia zespołu, łącząc podejścia interdyscyplinarne: socjologiczne (wpływ transformacji na rodziny), pedagogiczne (strategie wsparcia szkolnego) i terapeutyczne (interwencje kryzysowe). To poszerza zrozumienie zagadnień, wskazując na interakcje czynników indywidualnych, rodzinnych i środowiskowych.

Wstępne wnioski z badań przeprowadzonych w ramach projektu wskazują na korzyści płynące ze wzmocnienia systemów wsparcia psychologicznego w regionach transformacji, takich jak subregion koniński. Wczesna interwencja, oparta na solidnych danych empirycznych, może skutecznie ograniczyć skalę problemów, w tym depresji czy agresji, przyczyniając się do budowania zdrowszych i bardziej odpornych społeczności młodzieżowych.


ZN WSKM 15(2025), art. 160
Dobry ogrodnik, czyli o trosce nad refleksyjnością dorosłych we współpracy
rodziny i szkoły. W stronę ewaluacji w pracy z wychowankiem

Paweł A. Trzos
Data publikacji: 5 września 2025


ZN WSKM 15(2025), art. 161
Rodzina jako przestrzeń chroniąca dziecko przed współczesnymi zagrożeniami
Monika Lewicka
Data publikacji: 5 września 2025


ZN WSKM 15(2025), art. 162
Terapia neurofeedback jako samoświadomy trening wspierany wzmocnieniami pozytywnymi z wykorzystaniem sprzężenia zwrotnego i EEG
Jakub Eltman
Data publikacji: 5 września 2025


ZN WSKM 15(2025), art. 163
Psychoedukacja rodziców a dobrostan rodziny
Beata Karwacka
Data publikacji: 5 września 2025


ZN WSKM 15(2025), art. 164
Negatywne przekonania utrudniające współpracę psychologów z nastolatkami w kontekście rozwiązywania problemów wychowawczych
Alena Marchanka, Jakub Eltman
Data publikacji: 5 września 2025


ZN WSKM 15(2025), art. 165
Dysfunkcje rodziny: istota, przyczyny, objawy i skutki
Katarzyna Szymkiewicz
Data publikacji: 5 września 2025
 


ZN WSKM 15(2025), art. 166
Zachowania samobójcze wśród dzieci i młodzieży. Czynniki ryzyka i profilaktyka
Magdalena Juszczak
Data publikacji: 5 września 2025
 


ZN WSKM 15(2025), art. 167
Sztuczna inteligencja w analizie EEG
Mateusz Stachowicz
Data publikacji: 5 września 2025
 

ZN WSKM 15(2025), art. 168
Aktualność problemu uzależnień dzieci i młodzieży
Ewa Joachimczak, Marcin Olejniczak
Data publikacji: 5 września 2025

 
 

Ta strona wykorzystuje pliki cookie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Pliki te wykorzystywane są do gromadzenia statystyk odwiedzin naszej witryny. Więcej na ten temat możesz przeczytać tutaj

Close